Stap 8: kleurcorrectie

Zoals reeds gezegd, heeft de originele 8mm film een veel groter dynamisch bereik dan onze DV camera.  Bovendien heeft de pellicule een totaal andere transfer-karakteristiek dan onze DV camera. 

De DV camera, en elke televisie, probeert een ideale gamma-curve te benaderen.

De “oude” lichtgevoelige film, heeft meer een S-karakteristiek: hij “clipt” niet, maar gaat “zacht” in oversturing.

Bijgevolg lijkt het nodig om, scene per scene, kleurcorrectie te gaan toepassen.

Bij het “inscannen” hebben we ervoor gezorgd dat de camera nooit overstuurd werd; we zullen dus geen informatie verliezen door oversturing.

De donkere passages zullen “opgetrokken” moeten worden; maar als we hier veel “gain” en gamma correction moeten toepassen, zullen we snel de ruis van de camera beginnen zien.  De camera wordt gelukkig gebruikt in zijn beste bereik, met minimale ruis, aangezien we heel veel licht hebben.  Maar ik vrees dat de ruis toch significant zal zijn.

Aan deze stap – kleurcorrectie – ben ik nog niet begonnen.  Alle suggesties en feedback, om me hierbij te helpen, zijn zeer welkom!  Laat je een berichtje achter onder dit artikel?

 

Zodra we een paar stappen verder zijn, zullen onze volgende ervaringen uiteraard verder gedocumenteerd worden op deze website.  Kom dus zeker terug!