Stap 6: importeren van de JPEG sekwentie in After Effects

Nu we elk 8mm filmbeeldje omgezet hebben in een JPG foto, is de moeilijkste stap wellicht achter de rug.

Adobe After Effects is perfect geschikt om een sekwentie van JPG files terug om te zetten naar een filmsekwentie.

<TODO: instructies hoe je moet importeren>

Eenmaal geimporteerd, kan je After Effects zeggen hoe hij deze sekwentie moet interpreteren: rechtsklik => “Interpret Footage” : deze sekwentie moet behandeld worden als een 18 beelden per seconde DV sekwentie (met standaard DV D-1 pixel aspect ratio van 1.09).

Nu moeten we kiezen: welk output formaat willen we genereren?

Willen we de film op een DVD zetten?  Dan willen we converteren naar standaard PAL DV 50i (25 frames per second, interlaced).  Hiervoor kunnen we in After Effects misschien wel wat inter-frame interpolatie gebruiken.

Willen we de film op de computer houden? In DivX of H264 formaat? Of op internet zetten?  Dan is het niet echt nodig om te converteren naar 25fps; daarmee ga je enkel grotere bestanden krijgen, en lagere kwaliteit.  Dan is het beter om vast te houden aan een filmpje van 18 beelden per seconde, zoals het origineel gefilmd is.

We maken dus een nieuwe after effects compositie in het gewenste output formaat (resolutie en framerate), en met de gewenste lengte.  Daarin slepen we de net geimporteerde en juist geinterpreteerde JPG sekwentie, als een layer.

We kunnen nog wat met scale en position spelen, tot de layer juist gepositioneerd en gecropt is zoals we willen.

 

En dan is de compositie klaar voor export – of de volgende stap ;-)