Stap 2: optiek

De lens van de projector kan uitgenomen worden.  Zonder lens, is de pellicule rechstreeks zichtbaar.  Zo kunnen we de DV camera dus opstellen.

De 15V/150W lamp die de film belicht, is wel véél te sterk.  Gelukkig past een halogeenspotje van 20W in dezelfde fitting.  Zo hebben we de lichtsterkte al verminderd.

Om de projectielamp te veranderen in een egale witte backlight, heb ik een stukje witte 5mm diffusor uitgezaagd in de vorm van de lampfitting, en ertussen gemonteerd.  Werkt perfect!

 

Tenslotte moeten we ervoor zorgen, dat er geen 3 lichtflitsen per beeld meer komen, maar dat het beeldje egaal en continu belicht wordt voor 1/5 seconde.  De vlinder die ronddraait is gelukkig uit zacht aluminium gemaakt; daar kunnen we makkelijk 2 vingers afknippen met een kniptang.  De ene vinger die we eraan laten hangen, is de vinger die over de lichtopening passeert op het moment dat de film 1 beeldje vooruit getrokken wordt.  Deze overgang mag wel verduisterd worden.

De DV camera moet uitgerust worden met een macro lens, om zeer dichtbij te kunnen opnemen.  Ik heb geluk: de wide-convertor lens die ik destijds bij m’n DV camera kocht, bestaat uit 2 delen: een macro lens + een wide lens.  Ik kan deze uit elkaar schroeven, en de macro lens die overblijft lijkt perfect geschikt om een 8mm filmbeeldje in macro op te nemen.

Om nog wat lens-flare van strooilicht rond de film-opening te vermijden, voegde ik nog een extra “diafragma” toe: een kartonnen plaatje met een kleine opening, ongeveer halverwege tussen de cameralens en de film.  Zo kan het strooilicht van de lamp dat elders door de mechaniek komt, de lens niet verstoren.

 

Positionering van de camera is ZEER kritisch.  Door de macro opname, hebben we heel weinig dieptescherpte; en focus evalueren op het schermpje van de camera is niet eenvoudig (best dus met een externe monitor, of op het computerscherm met het preview window).  We willen ook dat de camera perfect in de optische as staat, zodat we geen geometrische vervorming hebben van het beeld.  Tenslotte willen we ook dat het 8mm filmbeeldje zo goed mogelijk het 4:3 DV beeld vult.  Ik laat toch nog een kleine donkere rand, die kunnen we later nog wel wegknippen in de videobewerkingssoftware. (we hebben immers toch meer resolutie op onze DV sensor dan we nodig hebben voor het 8mm filmbeeldje.)